Jak osiągnąć doskonałe zarządzanie kolorem

Jak osiągnąć doskonałe zarządzanie kolorem

Zarządzanie kolorem

Zarządzanie kolorami to kontrolowana konwersja kolorów w różnych urządzeniach. Celem jest utrzymanie dobrego i spójnego dopasowania kolorów, niezależnie od tego, czy obraz jest wyświetlany na monitorze komputera, na odbitce fotograficznej czy na płótnie.
Dobre zarządzanie kolorami jest korzystne dla wszystkich materiałów graficznych, a także bardzo przydatne podczas drukowania obrazów, aby mieć pewność, że to, co widzisz na ekranie, jest tym, co otrzymasz podczas drukowania.
Chociaż często nie można zagwarantować identycznej reprodukcji kolorów, ponieważ zależy ona od kalibracji monitora odbiorcy i innych czynników środowiskowych, to jednak daje twórcy kontrolę nad wszelkimi zmianami, które mogą wystąpić przy zmianie nośnika.
Aby zapewnić prawidłowe zarządzanie kolorami i ich reprodukcję, należy kontrolować środowisko i upewnić się, że zarówno oświetlenie, jak i warunki na monitorze są optymalne. Saal Digital oferuje profile ICC, które można wykorzystać do soft proofingu.

Oświetlenie

Upewnij się, że w pomieszczeniu jest wystarczająca ilość światła. Jasność i temperatura barwowa powinny być utrzymywane na możliwie stałym i powtarzalnym poziomie. Idealnie byłoby, gdyby było to pomieszczenie bez odblasków, z żaluzjami i bez wpływu zmian światła dziennego, a monitor powinien być skalibrowany tak, by wyświetlał prawidłowe kolory i jasność.

Kalibracja monitora

Kelwin jest często używany do pomiaru temperatury barwowej źródeł światła. D50 to skrót od Daylight 5000 kelvin. D65 to skrót od 6500 kelwinów i jest bardziej niebieski niż D50.
Temperatura barwowa monitora powinna wynosić 5000 kelwinów (D50), a temperatura światła w pokoju powinna być taka sama (5000 kelwinów) podczas oglądania wydruku lub produktu końcowego. 5000 kelwinów (D50) jest standardem w przemyśle poligraficznym. 6500 kelwinów jest czasem również używany, ale temperatura barwowa jest w pewien sposób zimniejsza (bardziej niebieska), co wpłynie na efekt końcowy.

Ustawienia monitora

Najważniejszą częścią zarządzania kolorami jest prawidłowe ustawienie monitora:

  • Jasność monitora powinna wynosić od 90 do120 cd/qm.
  • Temperatura barwowa powinna być ustawiona na 5.000 kelwinów (D50).
  • Gammamonitora powinna być ustawiona na 2,2.

Kalibracja monitora za pomocą kolorymetru

Profesjonalne zarządzanie kolorami na wysokim poziomie nie jest możliwe bez odpowiedniego sprzętu. W zależności od wyboru dostawcy i budżetu, dostępnych jest wiele opcji. Niektórzy producenci oferują kolorymetr z dodatkowym oprogramowaniem, które pozwala stworzyć profil ICC monitora. Może to być dobra alternatywa dla zakupu nowego i drogiego monitora.

Zalety zarządzania kolorami

Podgląd wydruku jest zoptymalizowany dzięki ustawieniom monitora i naszemu zarządzaniu kolorami - to, co widzisz, jest tym, co otrzymasz. W idealnym przypadku ta kombinacja działa tak dobrze, że nie zauważysz prawie żadnej różnicy między obrazem na monitorze a rzeczywistym produktem fotograficznym.

Co Saal Digital może dla Ciebie zrobić?

Powtarzana codziennie kalibracja zapewnia, że sprofilowane maszyny działają w ramach niewielkiej tolerancji. Stan procesu fotochemicznego jest sprawdzany codziennie, aby skompensować wahania, zanim wpłynie to na jakość zdjęcia.

Różne odwzorowanie kolorów w oprogramowaniu Adobe Photoshop / Lightroom / Saal Design

Może się zdarzyć, że reprezentacja obrazu w programach Adobe Photoshop, Lightroom i naszym oprogramowaniu Saal Design różni się od siebie. W większości przypadków odbitka fotograficzna jest w kolorze z dowodem w naszym oprogramowaniu Saal Design.
Przyczyną odmiennego odwzorowania kolorów w poszczególnych programach jest zazwyczaj nieprawidłowe ustawienie zarządzania kolorami monitora.
Aby to naprawić, otwórz właściwości zarządzania kolorami w systemie Windows w sekcji Kontrola systemu > Zarządzanie kolorami. Następnie wybierz odpowiedni monitor i zaznacz pole wyboru Użyj moich własnych ustawień dla tego urządzenia. Teraz kliknij przycisk Dodaj i wybierz z listy profil sRGB IEC61966-2.1 i ustaw go jako nowy profil standardowy lub wybierz najbardziej aktualną kalibrację monitora.
Po ponownym uruchomieniu Lightrooma, Adobe Photoshopa i oprogramowania Saal Design te trzy programy powinny wyglądać tak samo.